Belangrijke updates voor de Belgische btw- en Intrastat-aangifteprocedure in 2024

Dec 12
Vanaf 31 januari 2024 verlenen commerciële digitale certificaten geen toegang meer tot het Intervat-portaal voor btw-aangiften.

Bovendien zullen er vanaf 1 januari 2024 wijzigingen plaatsvinden in de toegang tot het One Gate Intrastat-portaal.
Btw-aangiften

Vanaf 31 januari 2024 zullen commerciële digitale certificaten zoals "Isabel" en "GlobalSign" geen toegang meer verschaffen tot het Intervat-portaal voor het indienen van Belgische btw-aangiften.

Dit betekent dat u na deze datum deze certificaten niet meer kunt gebruiken om Belgische btw-aangiften en klantenlijsten elektronisch te ondertekenen en in te dienen.

Er is een alternatieve optie beschikbaar: het gebruik van een Belgische e-ID. Zonder de juiste autorisatie verliest u mogelijk de toegang tot digitale correspondentie van de administratie (bv. stand van de rekening courant).

Indien u niet over een Belgische e-ID beschikt of een autorisatie nodig heeft voor de toegang tot de digitale correspondentie van uw onderneming of een andere juridische entiteit, zijn er nog andere oplossingen beschikbaar.

Intrastat

Intrastat-aangiftes werden traditioneel beheerd via een speciaal overheidsportaal genaamd "One Gate." Historisch gezien was toegang tot het One Gate Intrastat-portaal eenvoudig geregeld met behulp van eenvoudige codes, zoals een gebruikersnaam en wachtwoord, wat het gemakkelijk maakte voor entiteiten om toegang te krijgen.

Vanaf 2024 kunnen deze codes niet langer gebruikt worden.

In tegenstelling tot de btw zal het Intrastat OneGate-platform (nog steeds) toegang bieden via commerciële certificaten. Echter, om namens andere entiteiten aangiften in te dienen, eisen de Intrastat-autoriteiten nu een formele volmacht.

Hoe kunnen we u helpen?

VAT Consult staat klaar om u te assisteren bij het verkrijgen van toegang tot zowel de btw- als Intrastat-aangifteportalen, of om namens uw onderneming deze aangiften te verzorgen.
Neem gerust contact met ons op voor verdere ondersteuning.