Bart Buelens

Reclame, bonnen en de btw

U heeft het misschien nog niet onmiddellijk opgemerkt maar de standpunten van de fiscus op het vlak van reclame zijn aan het evolueren. De btw op catering voor publicitaire evenementen is al sinds 2015 aftrekbaar, de bestickering van auto’s wordt niet langer gezien als een wagenkost, de btw op degustaties van gedistilleerde dranken is aftrekbaar, …

Reclame, bonnen en gratis handelingen

Op zich telkens kleine aanpassingen, die een tendens blootleggen: de fiscus geeft voorrang aan het publicitaire doel van kosten. Waar ligt de grens en hoe ver kan u gaan ?

Als orgelpunt is er een recente parlementaire vraag waarin de minister van financiën onderkent dat de btw in verband met de meeste gratis evenementen aftrekbaar is.

Wist u overigens dat de Belgische bepalingen over "gratis" handelingen niet in overeenstemming zijn met de Btw-richtlijn ? Niettemin focussen controles zich vaak op alles wat nog maar ruikt naar "gratis". Zonder twijfel een reden om het gratis wegschenken van voedseloverschotten en levensnoodzakelijke niet-voedingsmiddelen in de wet in te schrijven. Maar wat doet u in andere gevallen ?

Ondertussen is de richtlijn in verband met 'vouchers' (waardebonnen) in de Belgische wetgeving omgezet. Op het eerste zicht lijkt de eerdere Belgische praktijk te worden voort gezet. Er wordt nog steeds een onderscheid gemaakt tussen vouchers voor enkelvoudig en vouchers voor meervoudig gebruik. Bij vouchers voor enkelvoudig gebruik wordt de btw normaal gezien opeisbaar bij elke overdracht. Bij vouchers voor meervoudig gebruik gebeurt dit op het moment van inruilen. Er zijn echter belangrijke nuances en wijzigingen die een impact hebben op de praktijk! Zo is de definitie van vouchers voor enkelvoudig gebruik verruimd en rijzen er fundamentele vragen over de btw-behandeling van vouchers die worden doorverkocht. Bovendien heeft de keuze voor vouchers voor enkelvoudig of voor meervoudig gebruik een impact op de voldoening van btw bij zogenaamde "no-shows". Verder blijkt de nieuwe regelgeving - die is opgedrongen door de Europese Commissie - een kaas met zeer grote gaten. Wij voorspellen zelfs dat het risico op fraude aanzienlijk is gestegen. Een verwittigd man/vrouw is er twee waard…

Deze nieuwe wetgeving bevat geen bepalingen over kortingsbonnen. Maar ook op dit vlak zijn er belangrijke wijzigingen in de rechtspraak.

Promotiecampagnes zijn geen eenvoudige (btw-)materie. Elke situatie is anders. Zijn kortingen wel kortingen of eerder de vergoeding van een dienst ? Welk tarief past u toe ? Kan u btw recupereren voor kortingen en andere betalingen die u aan uw klanten verricht ?