Formulieren 111 voor permanente regeling afbraak en heropbouw eindelijk beschikbaar in MyMinfin

Nov 13
De FOD Financiën meldt dat de nieuwe formulieren 111 voortaan beschikbaar zijn in MyMinfin. Deze formulieren zijn noodzakelijk om het verlaagde btw-tarief van 6% te kunnen toepassen in het kader van de permanente regeling voor afbraak en heropbouw.

Wat betekent dit?

Sinds 1 juli 2025 kunnen bouwheren en verkopers gebruikmaken van het permanente stelsel dat een btw-tarief van 6% toelaat voor bepaalde afbraak- en heropbouwwerkzaamheden. Om hiervan te genieten, moeten de toepasselijke formulieren 111 worden ingediend, afhankelijk van de bestemming van de heropgebouwde woning.

Deadline indiening

De fiscus beschouwt de indiening van de formulieren als een belangrijke formaliteit. In principe moeten ze zijn ingediend vooraleer er btw opeisbaar wordt. In de praktijk wil dit vaak zeggen: vooraleer er wordt gefactureerd of betaald (bij verkopen gelden er toleranties).

Eerder gold er een tolerantieperiode in afwachting van de digitalisering van de formulieren (voor de periode 1 juli 2025 tot nu). De formulieren zijn nu officieel beschikbaar en moeten zo snel mogelijk, en ten laatste op 31 januari 2026, worden ingediend via MyMinfin.

Hoe dient u de formulieren in?

1. Meld u aan op MyMinfin.be met uw eID of itsme®.
2. Ga naar het tabblad ‘Mijn interacties’.
3. Klik op ‘Een formulier invullen’.
4. Selecteer ‘Btw’ bij ‘Thema’ en klik op ‘Zoeken’.
5. Kies het juiste formulier volgens de bestemming van de woning:
  • 111_1-01/07/2025: Afbraak en heropbouw (eigen woning)
  • 111_2-01/07/2025: Afbraak en heropbouw (verhuur sociale aard)
  • 111_3-01/07/2025: Afbraak en heropbouw (levering)
  • 111_5-01/07/2025: Afbraak en heropbouw (woning voor langdurende privéverhuur)
6. Klik op ‘Het formulier tonen’.
7. Vul het formulier volledig in.
8. Klik op ‘Verzend’.

Na verzending verschijnt de ontvangstmelding in het tabblad ‘Mijn documenten’ in MyMinfin.